Sætter man sig i Jordens sted og tænker over hvad der er sket for nylig, så er tid en noget anden størrelse, end den er for os mennesker. Menneskets opståen som dyreart er for Jorden måske noget, der lige er sket for få minutter siden, og for 3 mio. år siden - den periode vi kalder kultiden - føles måske som i forgårs. Her fandtes store tropiske skove, og resterne af dem er blevet til kulforekomster, som vi udnytter i dag.
Kunstværkerne i Solarstalgia af den schweiziske kunstner Julian Charriére inviterer os på en sansemættet rejse frem og tilbage mellem fortid og nutid (og måske fremtid) med kloden som hovedperson. På rejsen møder vi tropisk skov med knitrende vækst af kultidens bregner og palmer, kulstykker hentet op fra Jordens undergrund og vi deltager i technofest og olieudvinding i en endeløs palmeplantage.
I undervisningsforløbet begiver vi os på en tidsrejse og lader værkerne tale til os gennem performative, legende og kreative undersøgelser af dem.
Book forløb
Til grundskoler
Til ungdomsuddannelser
Til udstillingen Jeg er ild og vand har Ursula Reuter Christiansen skabt kunstværker, der taler til både følelser og sanser. Kunstneren beskriver selv udstillingen som en slags ”rejse gennem forskellige landskaber”.
I undervisningsforløb kommer eleverne med Ursula på en rejse, der fører over broer, langs tårne og gennem landskaber. Hver zone byder på nye billeder, lyde og stemninger, som vi udforsker sammen gennem dialog, fordybelse og performative øvelser. På rejsen erfarer eleverne, hvordan de i fællesskab skaber nye betydninger i mødet med Ursulas stærke billedsprog.
Undervisningsforløb tilpasses målgruppens alder og forudsætninger
Book forløb
Til grundskoler
Til ungdomsuddannelser
Start det nye år med at tage på 'hands-on' lærerworkshop i udstillingen Solarstalgia. Her vil du blive introduceret til museets undervisningsforløb i udstillingen og få inspiration til at bruge den i din undervisning. Julian Charriéres univers sætter sig i kroppen og lader dine elever erfare fænomener som fx kul, energi og tid på nye måder. Udstillingen taler til alle aldre og kan supplere både naturfag, dansk og billedkunst.
15.01.2025 kl. 14:30-16:30
Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig. Skriv til booking@arken.dk og opgiv navn, skole og mailadresse.
Der er plads til 30 deltagere.
For lærer- og pædagogstuderende kan det det være en værdifuld erfaring på flere planer at deltage i et metaforløb. De får indblik i de særlige kunstpædagogiske metoder, der er udviklet på ARKEN med kunsten som genstandsfelt. De får indblik i, at metoderne kan anvendes bredt: i faglige eller tværfaglige kontekster såvel som i et dannelsesperspektiv.
Ved at afprøve ARKENs undervisningsforløb på egen krop, får de derudover også et generelt indblik i de særlige potentialer, der knytter sig til at erfaringsbaseret læring i et eksternt læringsmiljø som en kulturinstitution.
Målgruppe: Lærer- og pædagogstuderende.
Pris: 120 minutter – 1.500 kr.
Skriv til os på booking@arken.dk hvis du gerne vil booke et”meta”-forløb.
I vores børnehaveforløb tager vi udgangspunkt i fortællinger fra billedbøger, som børnene er blevet præsenteret for i forvejen af deres pædagoger. Vi identificerer os med bogens karakterer og ”leger historien videre” på ARKEN. Museets rum og kunstværker bliver sammen med udvalgte rekvisitter til en scenografi, som vi tager på en sanselig rejse i. Undervejs undersøger vi kunst og arkitektur med sanselige og kreative tilgange, som inkluderer alle børn, og som understøtter et fælles sprog om oplevelser. Der er plads til at integrere børnenes idéer og nysgerrighed for museets rum i den fælles historie.
Målgruppe: Børnehavebørn fra 4 år.
Forløbene er partnerskabsforløb, der inkluderer forudgående pædagog-workshops, og som aftales med kommunale kontaktpersoner såvel som daginstitutionsledere forud for et skoleår.
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores partnerskabsforløb.
Forløb i Kreativt Valgfagslaboratorium henvender sig til valgfaget i billedkunst i udskolingen. Vi har fokus på, hvordan man kan eksperimentere og være i ikke-lineære kreative processer. Vi har også fokus på at sætte ord på kunst, eksperimenter og processer. KV-LAB er pt. del af et udviklingsprojekt, og sættes først i drift som partnerskabsforløb fra skoleåret 2024-25.
Kreativt Valgfagslaboratorium har som mål også at kompetenceudvikle billedkunstlærere gennem lærerworkshops og den gensidig læring i partnerskabet.
Målgruppe: Grundskole 7. og 8. klasse (billedkunstvalgfag)
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores KV-LAB.
I vores Kreative Laboratorieforløb går vi i dybden med undersøgelsen af udvalgte kunstværker eller udstillinger. Vi kaster os også ud i eksperimenterende og kreative værkstedsprocesser, som udspringer af mødet med kunsten. Forløbet varer tre dage à 4 timer og foregår både på ARKEN og på skolen. K-LAB-forløb er partnerskabsforløb, der aftales med skoleledelse/kommune forud for et nyt skoleår.
Forudgående lærerworkshops er en integreret del af partnerskabet om K-LAB.
Metoder og partnerskabstænkning i K-LAB er udviklet i udviklingsprojektet Laboratorium for kreativ læring.
Målgruppe: Grundskole
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores K-LAB.