Der er humor, spontanitet, vildskab og store armbevægelser i Frederik Næblerøds kunst. At lave kunst - og at se på kunst - kan være impulsivtog lige ud af posen, når man tør.
I undervisningsforløb kaster vi os frygtløse ind i udstillingens univers af absurde, sjove og grænsebrydende malerier, skulpturer og installationer. Vi arbejder øvelsesbaseret og eksperimenterer med, hvordan vi kan blive del af kunstnerens leg, som en slags deltagere i hans kunstværker. Vi svarer på billeder med billeder, skruer farten op og ned, sætter impulsive, skæve ord på kunst, tager beslutninger med kroppen og kobler ting på nye måder. Hvor svært kan det være?
Forløb i Frederik Næblerød henvender sig til billedkunst og dansk på alle trin og kan bookes fra 10.02.-19.09.2025.
Book forløb
Til grundskoler
Til ungdomsuddannelser
Sætter man sig i Jordens sted og tænker over hvad der er sket for nylig, så er tid en noget anden størrelse, end den er for os mennesker. Menneskets opståen som dyreart er for Jorden måske noget, der lige er sket for få minutter siden, og for 3 mio. år siden - den periode vi kalder kultiden - føles måske som i forgårs. Her fandtes store tropiske skove, og resterne af dem er blevet til kulforekomster, som vi udnytter i dag.
Solarstalgia af den schweiziske kunstner Julian Charriére inviterer os på en sansemættet rejse frem og tilbage mellem fortid og nutid (og måske fremtid) med kloden som hovedperson. På rejsen møder vi tropisk skov med knitrende vækst af kultidens bregner og palmer, kulstykker hentet op fra Jordens undergrund og vi deltager i technofest og olieudvinding i en endeløs palmeplantage.
I undervisningsforløbet begiver vi os på en tidsrejse og lader værkerne tale til os gennem performative, legende og kreative undersøgelser af dem. Forløb kan bookes frem til d. 18.04.2025.
Book forløb
Til grundskoler
Til ungdomsuddannelser
For lærer- og pædagogstuderende kan det det være en værdifuld erfaring på flere planer at deltage i et metaforløb. De får indblik i de særlige kunstpædagogiske metoder, der er udviklet på ARKEN med kunsten som genstandsfelt. De får indblik i, at metoderne kan anvendes bredt: i faglige eller tværfaglige kontekster såvel som i et dannelsesperspektiv.
Ved at afprøve ARKENs undervisningsforløb på egen krop, får de derudover også et generelt indblik i de særlige potentialer, der knytter sig til at erfaringsbaseret læring i et eksternt læringsmiljø som en kulturinstitution.
Målgruppe: Lærer- og pædagogstuderende.
Pris: 120 minutter – 1.500 kr.
Skriv til os på booking@arken.dk hvis du gerne vil booke et”meta”-forløb.
I vores børnehaveforløb tager vi udgangspunkt i fortællinger fra billedbøger, som børnene er blevet præsenteret for i forvejen af deres pædagoger. Vi identificerer os med bogens karakterer og ”leger historien videre” på ARKEN. Museets rum og kunstværker bliver sammen med udvalgte rekvisitter til en scenografi, som vi tager på en sanselig rejse i. Undervejs undersøger vi kunst og arkitektur med sanselige og kreative tilgange, som inkluderer alle børn, og som understøtter et fælles sprog om oplevelser. Der er plads til at integrere børnenes idéer og nysgerrighed for museets rum i den fælles historie.
Målgruppe: Børnehavebørn fra 4 år.
Forløbene er partnerskabsforløb, der inkluderer forudgående pædagog-workshops, og som aftales med kommunale kontaktpersoner såvel som daginstitutionsledere forud for et skoleår.
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores partnerskabsforløb.
Forløb i Kreativt Valgfagslaboratorium henvender sig til valgfaget i billedkunst i udskolingen. Vi har fokus på, hvordan man kan eksperimentere og være i ikke-lineære kreative processer. Vi har også fokus på at sætte ord på kunst, eksperimenter og processer. KV-LAB er pt. del af et udviklingsprojekt, og sættes først i drift som partnerskabsforløb fra skoleåret 2024-25.
Kreativt Valgfagslaboratorium har som mål også at kompetenceudvikle billedkunstlærere gennem lærerworkshops og den gensidig læring i partnerskabet.
Målgruppe: Grundskole 7. og 8. klasse (billedkunstvalgfag)
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores KV-LAB.
I vores Kreative Laboratorieforløb går vi i dybden med undersøgelsen af udvalgte kunstværker eller udstillinger. Vi kaster os også ud i eksperimenterende og kreative værkstedsprocesser, som udspringer af mødet med kunsten. Forløbet varer tre dage à 4 timer og foregår både på ARKEN og på skolen. K-LAB-forløb er partnerskabsforløb, der aftales med skoleledelse/kommune forud for et nyt skoleår.
Forudgående lærerworkshops er en integreret del af partnerskabet om K-LAB.
Metoder og partnerskabstænkning i K-LAB er udviklet i udviklingsprojektet Laboratorium for kreativ læring.
Målgruppe: Grundskole
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores K-LAB.