I denne udstilling inviteres vi tilbage til en fortidig verden af frodige skove og dybe sumpe. Vi inviteres til at reflektere over menneskets brug og misbrug af naturens ressourcer, og hvordan vi påvirker miljøet og dets økosystemer. Navnet på udstillingen er en leg med begrebet Solastalgia, der betyder en dyb angst for miljøforandringer og klimakollaps, og den opfordrer os til at blive bedre til at passe på naturen.
I undervisningsforløbet kommer eleverne på en tidsrejse, der fører tilbage til en verden af planter og forhistoriske haver, før de tages videre frem til samme områder forvandlet af industrien i vores nutid.
Udstillingen er den anden i ARKENs udstillings-trilogi NATURE FUTURE, der fokuserer på forholdet mellem menneske, natur og teknologi.
Forløbet tilpasses målgruppens alder og forudsætninger.
Book forløb
Book 90 minutters forløb til grundskoler
Book 90 minutters forløb til ungdomsuddannelser
Til udstillingen Jeg er ild og vand har Ursula Reuter Christiansen skabt kunstværker, der taler til både følelser og sanser. Kunstneren beskriver selv udstillingen som en slags ”rejse gennem forskellige landskaber”.
I undervisningsforløb kommer eleverne med Ursula på en rejse, der fører over broer, langs tårne og gennem landskaber. Hver zone byder på nye billeder, lyde og stemninger, som vi udforsker sammen gennem dialog, fordybelse og performative øvelser. På rejsen erfarer eleverne, hvordan de i fællesskab skaber nye betydninger i mødet med Ursulas stærke billedsprog.
Undervisningsforløb tilpasses målgruppens alder og forudsætninger
Book forløb
Book 90 minutters forløb til grundskoler
Book 90 minutters forløb til ungdomsuddannelser
For lærer- og pædagogstuderende kan det det være en værdifuld erfaring på flere planer at deltage i et metaforløb. De får indblik i de særlige kunstpædagogiske metoder, der er udviklet på ARKEN med kunsten som genstandsfelt. De får indblik i, at metoderne kan anvendes bredt: i faglige eller tværfaglige kontekster såvel som i et dannelsesperspektiv.
Ved at afprøve ARKENs undervisningsforløb på egen krop, får de derudover også et generelt indblik i de særlige potentialer, der knytter sig til at erfaringsbaseret læring i et eksternt læringsmiljø som en kulturinstitution.
Målgruppe: Lærer- og pædagogstuderende.
Pris: 120 minutter – 1.500 kr.
Skriv til os på booking@arken.dk hvis du gerne vil booke et”meta”-forløb.
I vores børnehaveforløb tager vi udgangspunkt i fortællinger fra billedbøger, som børnene er blevet præsenteret for i forvejen af deres pædagoger. Vi identificerer os med bogens karakterer og ”leger historien videre” på ARKEN. Museets rum og kunstværker bliver sammen med udvalgte rekvisitter til en scenografi, som vi tager på en sanselig rejse i. Undervejs undersøger vi kunst og arkitektur med sanselige og kreative tilgange, som inkluderer alle børn, og som understøtter et fælles sprog om oplevelser. Der er plads til at integrere børnenes idéer og nysgerrighed for museets rum i den fælles historie.
Målgruppe: Børnehavebørn fra 4 år.
Forløbene er partnerskabsforløb, der inkluderer forudgående pædagog-workshops, og som aftales med kommunale kontaktpersoner såvel som daginstitutionsledere forud for et skoleår.
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores partnerskabsforløb.
Forløb i Kreativt Valgfagslaboratorium henvender sig til valgfaget i billedkunst i udskolingen. Vi har fokus på, hvordan man kan eksperimentere og være i ikke-lineære kreative processer. Vi har også fokus på at sætte ord på kunst, eksperimenter og processer. KV-LAB er pt. del af et udviklingsprojekt, og sættes først i drift som partnerskabsforløb fra skoleåret 2024-25.
Kreativt Valgfagslaboratorium har som mål også at kompetenceudvikle billedkunstlærere gennem lærerworkshops og den gensidig læring i partnerskabet.
Målgruppe: Grundskole 7. og 8. klasse (billedkunstvalgfag)
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores KV-LAB.
I vores kreative laboratorieforløb går vi i dybden med undersøgelsen af udvalgte kunstværker eller udstillinger. Vi kaster os også ud i eksperimenterende og kreative værkstedsprocesser, som udspringer af mødet med kunsten. Forløbet varer tre dage à 4 timer og foregår både på ARKEN og på skolen. K-LAB-forløb er partnerskabsforløb, der aftales med skoleledelse/kommune forud for et nyt skoleår.
Forudgående lærerworkshops er en integreret del af partnerskabet om K-LAB.
Metoder og partnerskabstænkning i K-LAB er udviklet i udviklingsprojektet Laboratorium for kreativ læring.
Målgruppe: Grundskole
Skriv til os på booking@arken.dk formere information om vores K-LAB.