Det er første gang i museets historie, at en kunstner kuraterer samlingen. Den unge kunstner Esben Weile Kjær har allerede opnået stor anerkendelse og succes på den danske og internationale kunstscene. Han arbejder med populærkulturens billedsprog og nedbryder vante skel mellem kunst og mainstreamkultur. Når han laver et kunstprojekt, gør han også alt det, der normalt ligger udenom kunstværkerne, til en del af selve projektet: fra merchandise og pressebilleder, der ligner modekampagner, til logoer og playlister. BUTTERFLY! lever på museet, i byrummet, på t-shirts og sociale medier.
”Da jeg kom på ARKEN første gang, var jeg 15 år, tror jeg. Jeg husker samlingen ekstremt tydeligt. Værkerne så ud på samme måde som den verden, jeg var vokset op i. Poppet og dystopisk på samme tid.”- Esben Weile Kjær
Udstillingen BUTTERFLY! inviterer dig til at opleve ARKENs værker i en ny scenografi, der ligner kulisser til en film med skaterparker, besatte bunkere og natklubber. Stederne står som klare minder fra Esben Weile Kjærs barndom og ungdom. Graffiti-udsmykkede betonmiljøer hvor den smarte streetwear blev vist frem, hvor undergrundsfester fandt sted, og hvor ligesindede mødtes. Ungdommens søgen efter identitet, frihed og fællesskab danner ramme for Weile Kjærs iscenesættelse og kuratering.
Nostalgien i Weile Kjærs personlige blik på ARKENs samling gennemsyrer udstillingen. Siden sit første besøg på ARKEN som 15-årig har Weile Kjær haft en forkærlighed for museets værker som bl.a. Wolfgang Tillmans snapshot-fotografier af frugt og cigaretskodder, Micha Kleins computerskabte gruppeportræt Crystal Powder from God og Henrik Plenge Jakobsens fragmenterede krop i installationen White Love. Kunst der skildrer ungdomskultur og identitet, provokerer med sine banale og direkte udtryk og efterligner reklamernes og massemediernes billedkultur.
”Jeg har lyst til at tale om ARKENs billeder på en ny måde. Jeg synes, at vi skal kigge på dem igen. Prøve at forstå os selv ud fra dem. Ikke som vi var, da de blev skabt, men som vi er i dag. For at kunne se fremad.” – Esben Weile Kjær
Esben Weile Kjær har lavet skulpturen BUTTERFLY! specielt til udstillingen. Den er en slags maskot eller et logo, der byder dig velkommen med sine bidske hugtænder og store, udspilede øjne og reklamerer for udstillingen på plakater og sociale medier. Weile Kjær har fundet inspiration til skulpturen i 1990ernes visuelle kultur, hvor sommerfuglen var et populært motiv som print på tøj og tatoveringer. Sommerfuglen er et symbol på transformation, og den minder Weile Kjær om hans tidlige ungdom. Den store bronzeskulptur er skabt ud fra to nøgleringe, han ejede som teenager, der forestillede en ørn og en sommerfugl.
”Sommerfuglen har altid været et yndlingsdyr. Det er uden tvivl fordi, at den er et produkt af en transformation. Forandret, men stadig den samme.” – Esben Weile Kjær
BUTTERFLY! er fuld af oplevelser for alle sanser. Udstillingens vægge og gulve er dækket af graffitimaleriet something forever forever something (2023), som er skabt af billedkunstner Mira Winding og hendes crew af graffitimalere. DJ og komponist Courtesy (Najaaraq Nicoline Vestbirk) har i samarbejde med guitarist Jakob Madmoon Lamdahl komponeret to lydlandskaber studies of dance music og studies of dance music for guitar, der forstærker den melankolske stemning i udstillingsrummene. Fortællingen om skaterparken uddyber Esben Weile Kjær i sit essay BUTTERFLY!, der er trykt på en plakat, som du er velkommen til at tage med hjem.
Esben Weile Kjær (f. 1992) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2022. Han har desuden en baggrund som DJ og en uddannelse i Music Management fra Det Rytmiske Musikkonservatorium. I sine performances, installationer og skulpturer undersøger han sin egen generations identitetsdannelse og populærkulturen og teknologiens rolle for oplevelsen af fællesskab og frihed.
Esben Weile Kjær har haft flere soloudstillinger, bl.a. på Kunstforeningen GL STRAND og på Copenhagen Contemporary og har vist sine værker internationalt på Museum Tinguely i Basel og Magic Stop i Lausanne, Schweiz. I 2022 modtog han Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats talentpris. Esben Weile Kjær har senest været aktuel i gruppeudstillingen En Anden Surrealisme på Den Frie i København, med installationen HYPER! på BFI i Miami og med sin performance BURN på Centre Pompidou i Paris. I 2024 har han en solo-udstilling på Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg, Danmark.
Richard Billingham, Christian Boltanski, Peter Bonde, Anders Brinch, BURN OUT (Jes Brinch & Henrik Plenge Jakobsen), Nancy Burson, Sophie Calle, Claus Carstensen & Superflex, Courtesy (Najaaraq Nicoline Vestbirk) & Jacob Madmoon Lamdahl, Torben Christensen, Elmgreen & Dragset, Marlene Dumas, Erik A. Frandsen, Mads Gamdrup, Andreas Golder, Douglas Gordon & Jonathan Monk, Damien Hirst, Micha Klein, Peter Land, Jouko Lehtola, Sarah Lucas, Hermann Nitsch, Kirsten Ortwed, Henrik Plenge Jakobsen, Tal R, Torbjørn Rødland, Erik Steffensen, Hardy Strid, Lene Stæhr, Wolfgang Tillmans, Esben Weile Kjær, Emil Westman Hertz, Mira Winding & crew og Yan Lei.
“Det er mørkt, grumt og smukt, når kunstneren Esben Weile Kjær agerer kurator af Arkens faste samling. Nostalgien efter 1990’erne passer perfekt til stedet.”
– Politiken
“Pludselig trækker kunsten vejret, får en nerve og puls.”
– Berlingske
“Den allestedsnærværende, personligt deltagende kurator giver tilskueren en særskilt ret og mulighed for at lade sig inspirere til ikke at opleve værkerne, som kuratoren gør, men at gå til dem ud fra en egen personlig fortidsoplevelse og dybere nutidsperception.”
– Weekendavisen
“Esben Weile Kjær holder et spejl op for en generation, som er vokset op med sociale medier.”
– Wallpaper
“Her iscenesætter han i hvert fald tidens accelererede sårbarhed, apatiske indadvendte sensuelle omsorg og særligt clubbede, længselsfulde tungsind på en spændende og vildt engagerende måde.”
– Information
ARKENs udstillinger i 2023 er støttet af:
Augustinus Fonden
Er du interesseret i at vide mere om Esben Weile Kjær, så kan du læse vores artist bio om Esben her.
Læs BUTTERFLY! Et essay af Esben Weile Kjær her.